13 apr. 2012

pyramidspel

jag uppmanas från flera håll att placera, placera om, välj nytt, välja rätt - det handlar om mina pensionspengar

det är inget jag valt att hålla på med, det ska staten sköta genom de politiker jag röstar fram vart fjärde år, det här förbannade tramset med att alla ska vara små börshajar, göra klipp, tjäna storkovan är bara ytterligare en rökridå – något vi medborgare ska lägga tid på istället för att se till att våra folkvalda gör viktiga och riktiga grejer

fick besked från en av marknadens aktörer, om en av arbetsgivare inbetald pensionspeng: ITPK, Skandia Link – där finns mindre pengar nu än 1998
  • värdeutveckling -909
  • nån slags vinst +47
  • avgifter -134
  • avkastningsskatt -71
när jag frågar varför det ser ut så, får jag svaret att jag får skylla mig själv som valt just den fonden*

när jag ber att få pengar för att ge till nån som kan bättre, får jag veta att jag inte kan ta ut utan bara byta till annan fond i förvaltarens hägn

när jag frågar om det inte är dumt att ha dåliga fonder till att börja med, blir det lite dålig stämning

lägg ner hela lurendrejeribranschen, typ omgående!
  
– jävligt missnöjd och minst sagt skeptisk


*) jag har inte valt, det gjorde min arbetsgivare 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar