2 mars 2012

mat till dörren

mat till dörren ett roligt sätt att lära mer om mat, få nya idéer som motvikt till tjugo procent av maten åttio procent av tiden

vilken leverantör är kanske en smaksak – jag vill ha ekologiskt, råvaror efter säsong, lite annorlunda recept och inget mjöl, ingen mjölk, appsålut inga halvfabrikat och valde Årstiderna, kocken Maximillian har muntrat upp mången sitting i Lappkäringens kök men... nu har han valt att vara föräldraledig och vi är en hel del kunder som saknar jorden runt-faktorn i jorden runt-kassen, jag inte minst och faktiskt så till den milda grad att jag tagit långledigt från leveranserna

då damp det ner ett mejl, rawfoodkassen – jaföfan, vi provar och i dag hämtade jag fem måltider för fyra personer och smaskade i mig morotssoppa med kokosmjölk, kex och örtost – smaskens

inom överskådlig framtid kommer jag ha njutit
  • italienska mandelbollar med marinarasås och zucchinipasta "rawfood à la Lady och Lufsen"
  • melonpapardelle med krämig senapssås
  • carbonara med auberginebacon och säsongens sallad
  • marinerade portobellosvampar och rättikasallad
spännande, tycker jag, som gärna väver in rawfoodvarianter i min vardagsmat

mindre spännande är att rawfood tenderar att innehålla väldigt lite av det som odlas här hemma och väldigt mycket exotiskt som hämtas från långtbortistan – trots att vi inte lider brist på fiffiga råvaror här på våra breddgrader – lite tramsigt, skärpning rawfoodmakare

och icke att förglömma: till rawfood räknas även Arirangs råbiff-bibimbap, sushi, popkorn och rötjut


1 kommentar:

  1. Jag skulle hellre abbonera på en kock, tänk att få sätta sig vid ett dukat bord varje dag.

    Vad som serveras spelar ingen roll bara det varieras och är nyttigt och fräscht.

    Hoppas allt är bra med dig annars och att du får en mysig solig vårhelg!

    Stoooor kram från Gammelbo!

    SvaraRadera