1 juni 2011

karra som räcker långt

självklart tuggar jag i mig karra – med denna hemmagjorda kola som grund gör jag också energikaka späckad med fiffigheter

alla ingredienser är ekologiska

som karra
  • 75 gram smör eller Bredbar*
  • 1 dl sirap
  • 1,5 dl socker
  • 1 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa flingsalt, valfritt

kokas i cirka fem minuter, gör dropptest i kallt vatten – när droppen har rätt konsistens häller du upp på plåt för att svalna, jag har ett flergångsbakplåtspapper

tillsätt en nypa flingsalt precis innan du häller upp så får du små saltexplosioner i kolan


som energikaka
  • nötter som du gillar, krossade
  • mandel, krossad
  • sesamfrö
  • kokosflingor
  • torkad frukt
rör ner allt eller det du vill ha just för tillfället, prova dig fram till den mängd du tycker funkar för dig – innan du häller upp på plåt för att svalna, bryt i bitar och pudra med kakao så de inte klibbar i hop

jag kommer att ha en rejäl omgång med mig på långspringet, Lapland Ultra, 1 juli





*) det enda alternativet till Arlas inte garanterat GMO-fria Bregott

2 kommentarer:

  1. Mmmm... icke Mmmmmarabou!
    Ta med och sälj på Hundelsboden när du kommer!

    Kram å voff,
    Å.

    SvaraRadera
  2. Hoppla, hoppla. Här kommer Lappgubbens egna recept:

    Ingredienser:
    Skirat smör
    Mandel
    Kokos
    Torkade gojibär

    Skira smöret. Mixa mandel, kokos och bär. Låt gärna mandlarna vara i lite olika mixningsgrader - från mjöl till crunch. Rör ihop. Konsistensen ska vara som pajdeg. Häll upp i muffinsformar och låt stelna.

    SvaraRadera