29 maj 2011

läkare eller politiker – smaklig måltid

Klockan är snart åtta, det är söndagsmorgon och i radion tävlar två programledare om att vara osmartast. En alldeles bedårande radio kan jag meddela, som går på solenergi eller muskelkraft, vad det nu finns mest av för tillfället.

De två morgonpratarna ägnar säkert en halvtimma åt att munhuggas om vilken yrkesgrupp som är viktigast. Jag drar slutsatsen att de hamnat i denna verbala dragkamp via en ambulansförare som av någon anledning medverkat, eller pratats om tidigare i programmet alternativt i tidigare program. Damerna har som kokat ner alternativen till läkare eller politiker: Jamen, läkare kan ju rädda liv, så dom är viktigast. Näee, politikerna bestämmer över läkarna.

Jössesjävlar! Läkare räddar liv varsch fan de än är, oavsett vad politikerna säger.

Häpnar. Tar en påtår och lite frukostostkrokar.

Väntar... Läkare eller politiker? Jag kan höra Hajen-temat i bakgrunden.

Till slut skriker jag åt radion: Men för i hela friden! BONDE!! Bonden, då?

I Sverige produceras nu för tiden bara mat till halva befolkningen. Vid ett importstopp tar det sissådär tre dagar sen är det bara att dra åt svångremmen, även för läkare och politiker.

Självklart handlar jag lokalproducerat.

Självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar